Naše Zetory začali mať potrebu výkonnejšej nabíjačky pre aku s kapacitami okolo 180Ah. Aby som pri nabíjaní nestrávil polovicu života padlo rohodnutie, že si tento zázrak postavím. Trafo si podľa autora Ing. Zdeňka Zátopka možete navinúť z EI, alebo C alebo toroid alebo blablabla. Diody použijme KY 710, ktoré mimochodom majú podľa katalógu údaje: 200V,10A,14W. Rezerva je nula. Nonono, to sa nepatrí! Hlavne je dôležité použiť kolískový vypínač bez svetelnej indikácie. Za usmerňovač osadíme batériu kapacít v počte 4 x 4 700uF. Podotýkam že DPS je navrhnutá na obyčajné kapacity. Podľa reálneho vyskúšania je to na totálnej hranici ako s tými KY 710. Pri prúde 12A sa na nich dá variť. Ďalej sa v článku rozoberá funkcia regulácie čo je úplná klasika porovnávaním prúdu na pilu. Ochrany sú implantované proti skratu na výstupe a proti prepólovaniu nabíjačky. Celé to obsahuje baypas v podobe spínača ktorý dokáže obísť ochrany (vypne ich napájanie) a tak môžeme nabíjať aj úplne nový akumulátor ktorý má na svorkách nulové napätie. Potom máme odpojiť nabíjačku od akumulátora, zapnúť vypínač čím začneme napájať ochrany a znovu pripojť nabíjačku. Čiže šaškovanie ako s nabíjačkou riešenou obvodom UC3906. Nabíjačka dokáže nabíjať akumlátor v dvoch stupňoch čo je pozitívne. Akumulátor sa totiž najviac "varí=plynuje" keď už je takmer nabitý a pokiaľ by sme do neho valili minimálne 1/10C, tak to končieva pekne zasratým akumulátorom po povrchu od kyseliny. Pokiaľ sú to akumulátory údržbové... Celý ten zázrak môžeme podľa autora narvať do skrinky plastovej alebo kovovej, len nesmieme zabudnúť použiť príslušnú šňúru. Osobne si myslim, že pokiaľ niekto nevie ako sa má na rozvodnú sieť pripájať kovová skrinka tak takáto schéma bude pre neho asi zázrakom z nebies.
Skrinka s návarmi
Skrinka s návarmi
Začínajúci tuning na 15A
Začínajúci tuning na 15A
Zbytky
Skrinka bola kovová do ktrej som nezabudol zapojiť aj ochranný vodič PE. Ide o klasický výpalok na laseri, ktorý sa ohranil a vovaril som do neho kúsky pásoviniek na závity. Nástrek je farba na bubnové brzdy. Vraj veľmi odolná. Transformátor som si dal navinúť na sekundárny prúd 17A s tým že budem využívať len 15A a zbytok je výkonová rezerva. Najskôr som osadil DPS podľa článku. Skúška dopadla dobre až na podľa mňa malú hysteréziu pri prepínaní z konštantného prúdu na konštantné napätie. Plus časové konštanty sa mi zdali malé. Tak som upravil hodnoty k svojej spokojnosti. Potom som sa rozhodol uskutočniť úpravu na 15A. KY 710 šli do archívu a nahodil som usmerňovaciu kocku. Premostil som skúšobne R35,R35a tenkým lankom. Regulácia začala fungovať až do 19A čo bolo za hranicami možností. Zatiaľ mi to však nevadilo, stačilo nevytáčať potenciometer nadoraz. Po asi polhodinovom teste do 150Ah aku pri 15A som zistil že filtračné kapacity su žeravé. Doplnil som ich o dalších 4 x 4 700uF v prevedení SNAP-IN s low ESR. Tak toto pomohlo a kapacity sa stabilizovali do rozumnejších teplôt. Bohužiaľ tranzistory to odsrali na plnej čiare. Potom som sa pokúsil výkonové tranzistory aspoň v pár bodoch napárovať. Ale pokaždé to skončilo prierazom.
Nakoniec ma prestalo baviť ako to celé bzučí na krokodýloch pri akumulátore a ako reve chudák ampérmeter a dostáva cez hubu jeho magnetický systém. Samozrejme bzučali aj tranzistory, takže celá konštrukcia budila dojmom že sa mi v nej roja včely. Po poslednom prieraze tranzistorov ma to prestalo baviť a DPS išla na náhradné diely do inej nabíjačky. Žiadny ďalší výber výkonnejších tranzistorov sa nekonal. Síce autor v článku tvrdí že na tomto nabíjači by mohli byť vykonané určité vylepšenia, ale už v tomto zapojení je tak dobrý, že uspokojí aj najnáročnejších používateľov.
Ja som sa neudržal a jedno vylešenie som si neodpustil. Vylepšenie tkvelo v presune DPS na smetisko mojich dejín...
Na stiahnutie:
Linky: